Sunday, December 4, 2011

WAWASAN 2020 ( JANAAN ILMIAH DALAM USAHA MENUJU REALITI BANGSA NEGARA)



    
    


 
     Di dalam kertas kerja  majlis pelancaran penubuhan Majlis Perdagangan Malaysia pada 28 Ferbuari 1991  yang berjudul ‘Malaysia Melangkah Kehadapan’, mantan Perdana Menteri tun Dr. Mahathir bin Mohammad  telah mengemukakan beberapa pandangan beliau tentang arah pembangunan Negara dan langkah-langkahyang perlu diambil untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara industri yang benar-benar maju menjelang tahun 2020.Kemajuan ini bukan sekadar meliputi aspek ekonomi,tetapi juga aspek politik,sosial,budaya,psikologi dan kerohanian.Kemajuan ini bukan sekadar tiruan negara-negara yang dianggap maju. Pada masa inilah  wawasan 2020 telah menjadi buah bicara di dalam negara ini. Berdasarkan idea pintar mantan perdana menteri kita itu, maka wujudlah pelbagai dasar dan usaha yang menjurus khas kepada wawasan 2020 ini. Menurut Perdana Menteri,matlamat menjadikan Malaysia negara maju dan industri tidakakan tercapai sehingga rakyat dan negara mengatasi sembilan cabaran asasi yangstrategis,cabaran-cabaran yang telah kita hadapi sejak kelahiran negara ini sebagai negara merdeka.Cabaran-cabaran ini telah diterima sebagai satu wawasan yang menjadi panduan dalam usaha membangunkan negara.Wawasan ini yang meliputi aspek-aspek dalaman dan luaran juga memberi arah tujuan dan matlamat negara untuk menjadi sebuah negara yang benar-benar maju. Mantan Perdana Menteri juga merasakan yang cabaran-cabaran ini boleh dipenuhi dalam masa tiga puluh tahun,iaitu menjelang tahun 2020.Ia dianggap satu jangka masa yang munasabah dan praktikal berasaskan kemajuan dan pembangunan yang telah dicapai setakat ini. Mantan Perdana Menteri merasakan Malaysia dapat mencapai wawasan ini menjelang tahun 2020,dan oleh itu sembilancabaran yang hendak dipenuhi pada tahun 2020 disebut sebagai Wawasan 2020.



    Untuk menjayakan wawasan 2020 ini, sudah tentu pelbagai halangan,cabaran, dan rintangan akan dihadapi oleh kita semua. Hal  ini adalah kerana, sekiranya usaha ini dilaksanakan oleh sesetengah pihak sahaja, mana mungkin wawasan 2020 ini dapat dicapai dengan jayanya. Namun sebagai langkah permulanya, ada beberapa pihak utama perlu mengambil tindakan secara drastik. Selain daripada kempen-kempen yang disebarkan melalui media massa, penerapan berkaitan wawasan 2020 ini perlulah dilakukan sejak di bangku sekolah lagi. Hal ini demikian kerana, di dalam alam pembelajaran, para belia negara ini akan menyerap segala ilmu yang bersifat positif mahupun negatif. Oleh itu, warga pendidik perlulah berkerja keras untuk menjayakan usaha ini. Selain itu, ibu bapa pula janganlaah hanya menyerahkan tugas ini kepada guru-guru sahaja. Walaupun 70 peratus daripada kehidupan ataupun aktiviti hidup remaja banyak habis di sekolah, namun ibu bapa perlulah memainkan peranan sebagai agen penyedaran yang lebih rapat kepada anak-anak mereka. Secara faktanya, anak-anak akan mudah percaya cakap ibu bapa mereka. Lagi pula, ibu bapa juga mahu negara ini mencapai misi wawasan 2020 itu. Masakan mereka mahu duduk diam  sahaja. Bak kata pepatah yang bulat tidak akan datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang. Maka dari itu, usaha yang mantap perlulah dilakukan sekiranya mahu, apa yang dihajati termakbul. Bagi mereka yang beragama, berdoa dan tawakal adalah perlu dilakukan setelah semua usaha dilakukan.




   Untuk mencapai wawasan 2020 ini, matlamat perlulah jelas agar apa yang diusahakan tidak diragui rakyat dan bukanlah satu kerja yang sia-sia. Matlamat yang pertama adalah mewujudkan negara Malaysia bersatu yang mempunyai matlamat yang dikongsi bersama: Malaysia mesti menjadi sebuah negara yang aman, berintegrasi di peringkat wilayah dan kaum, hidup dalam keharmonian, bekerjasama sepenuhnya secara adil, dan terdiri daripada satu bangsa Malaysia yang mempunyai kesetiaan politik dan dedikasi kepada negara. Ingat malaysia adalah yang mempunyai rakyat yang majmuk dan berbilang bangsa, dan agama. Oleh itu,penyatuan matlaat yang sama bakal menjadikan negara ini sebuah negara yang kuat serta menjadi sebuah negara yang dihormati oleh seantero dunia. Siapa tahu negara kita akan menjadi “roll model” kepada negara-negara yang belum membangun atau pun yang sedang membangun. Negara jiran kita indonesia juga mungkin akan menjadikan negara kita contoh utama dan melupakan segala sengketa yang menjadi batu penghalang negara kita untuk berdamai selama ini.



   Matlamat wawasan 2020 ini yang kedua pula adalah mewujudkan sebuah masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram dan maju, dengan keyakinan akan keupayaan sendiri, berbangga dengan apa yang ada, dengan apa yang telah dicapai, cukup gagah menghadapi pelbagai masalah. Masyarakat Malaysia ini mesti dapat dikenali melalui usaha mencapai kecemerlangan, amat sedar akan semua potensinya, tidak mengalah kepada sesiapa, dan dihormati oleh rakyat negara lain.  Matlamat yang jelas sekali untuk menjadikan negara Malaysia sebagai negara contoh yang paling dihormati. Menjadi sebuah negara adalah satu usaha yang mengorbankan banyak nyawa di negara ini. Untuk mencapai kejayaan itu matlamat yang amat jelas telah diagung-agungkan oleh pejuang negara adalah untuk memerdekakan negara ini daripada jajahan bangsa penjajah. Maka dengan itu usaha yang tidak berbelah bagi telah ditunjuk dan dilaksanakan. Namun tidak mungkin untuk menjayakan matlamat wawasan 2020 ini, sungai darah perlu mengalir di tanah tumpahnya darahku ini. Kali ini, biar sungai-sungai ilmu dan kejayaan yang mengalir. Pada masa itu, sudah pasti wawasan 2020 itu bakal menjadi kenyataan dengan mudahnya, dan kita dapat berbangga dengan apa yang kita telah usahakan itu.



   Matlamat yang ketiga adalah mewujudkan dan membangunkan masyarakat demokratik yang matang, yang mengamalkan satu bentuk demokrasi Malaysia yang mempunyai persefahaman matang, berasaskan masyarakat yang boleh menjadi contoh kepada beberapa banyak negara membangun. Menjadi seseorang yang matang bukanlah sesuatu yang mudah. Pengalaman adalah guru yang paling berjaya selama ini untuk menjadikan seseorang itu matang didalam kehidupannya. Matang dalam berfikir adalah sesuatu yang amat penting, apabila kita menjdi matamg didalamberfikir, maka setiap keputusan yang bakal dilakukan akan bersifat matang dan pasti akan  dapat diterima umum. Masyarakat yang demokratik sememangnya diperlukan untuk menjayakan wawasan 2020 ini. Oleh itu pemikiran dan pelaksanaan yang berbentuk matang diperlukan sama sekali. Dengan itu bentuk demokrasi yang diperlukan sudah tentu akan dapat diwujudkan. Pada masa itu nanti, sudah pasti segala usaha yang telah dilakukan akan menjadi sesuatu yang amat bermakna dan tidak akan dilupakan sama sekali. Berfikiran matang dan mengamalkan demokrasi didalam kepimpinan adalah contoh kejayaan pemimpin dan rakyat yang dipimpin itu. 



     Mewujudkan masyarakat yang sepenuhnya bermoral dan beretika, dengan warganegaranya teguh dalam nilai agama dan kerohanian dan didukung oleh nilai etika paling tinggi. Masyarakat yang bermoral adalah sesuatu yang amat penting. Tanpa moral yang baik maka bakal berlakulah pelbagai perkara yang kita tidak ingini. Antaranya pembunuhan, penderaan dan sebagainya. Beretika juga tidak kurang pentingnya, dengan adanya etika yang telah diterapkan dalam diri, maka segala kerja yang dilakukan akan tersusun dan berada dilandasan yang benar. Oleh itu, untuk mewujudkan etika dan moral yang tinggi, maka nilai agama dan kerohanian perlulah diterapkan didalam diri remaja sekarrang. Secara faktanya,  tidak ada satu pun agama yang wujud didunia ini membenarkan penganutnya bertindak tanpa moral dan etika. Bertindak tanpa moral dan etika adalah haiwan. Hal ini adalah kerana haiwan tidak mempunyai akal seperti manusia dan haiwan juga mungkin tidak memiliki kefahaman agama seperti manusia. Penghayatan nilai keagamaan yang tinggi dalam jiwa seseorang itu, akan mengakibatkan secara tidak langsung penganutnya akan berfikir secara rasional dan  moral yang tinggi berserta dengan etika yang jelas kefahamannya.



   Mewujudkan masyarakat liberal dan bertolak ansur, dengan rakyat Malaysia pelbagai kaum bebas mengamalkan adat, kebudayaan, dan kepercayaan agama mereka dan pada masa yang sama meletakkan kesetiaan mereka kepada satu negara. Dalam pengamal agama yang bebas di negara ini, maka dikehendaki rakyat-rakyatnya menghormati satu sama lain. Sebagai rakyat Malaysia yang bersifat matang dan bermoral serta beretika tinggi, menghormati agama lain itu adalah sesuatu yang amat diperlukan dinegara ini. Kepada sesiapa  yang mengamalkan intipati benar yang terkandung didalam agama masing-masing maka dengan itu sudah pasti mereka akan sedar akan seiap perlakuan yang mereka lakukan adalan sesuatu yang bakal mengakibatkan kesan secara langsung ataupun tidak langsung di bumi ini. Oleh it sebagai rakyat Malaysia, kesedaran dalam menghormati agama masyarakat lain dinegara ini amatlah diperlukan sama sekali. Masyarakat majmuk sudah jelas dikatakan sebagai masyarakat yang berbilang bangsa, agama, budaya dan bahasanya. Itulh kelebihan dan keunikan Malaysia itu. Hal inilah yang telah menyebabkan mantan perdana menteri kita memikirkan akan wawasan 2020 ini.  Berfikir jauh kehadapan itulah kelebihan yang terdapat pada tun Dr. Mahathir Mohammad.



    Matlamat yang keenam pula adalah mewujudkan masyarakat saintifik dan progresif, masyarakat yang mempunyai daya perubahan tinggi dan berpandangan ke depan, yang bukan sahaja menjadi pengguna teknologi tetapi juga penyumbang kepada tamadun sains dan teknologi masa depan. Berfikiran jauh kehadapan, sesuatu yang bukan lagi mustahil untul dilaksanakan. Dapat kita lihat kejayaan tun Dr. Mahathir dalam cara beliau memimpin barisan bangsa melayu dan serumpun dengannya dinegara ini. Beliau berfikir jauh kehadapan,  terlalu jauh sehingga tiada sebarang keraguan dapat diungkit lagi apabila apa yang beliau fikirkan itu mendatangkan hasil yang lumayan sekali. Sebagai rakyat Malaysia yang bermoral dan beretika kita seharusnya mengucapkan ribuan terima kasih kepada beliau akan segala yang telah beliau usahakan dahulu telah memberi sejuta kemudahan kepada masyarakat di negara ini. Hasil daripada usaha beliau itu telah menyebabkan wujud pelbagai golongan belia dan bangsa yang telah maju kehadapan. Merialisasikan usaha mustahil adalah perkara yang amat sukar sekali dilaksanakan. Penghasilan bangsa-bangsa pintar dinegara ini, bukanlah hasil daripada diri individu itu semata. Kesedaran perlulah digarapkan didalam diri. Siapa yang telah menyediakan segala persediaan ini? Mari kita fikirkan bersama-sama. Pemimpin manakah yang telah mewujudkan begitu banyak penghasilan teknologi di negara ini. Pembawaan ilmu-ilmu penggegar dunia ini. Walaupun ada kalanya hanya idea beliau sahaja, namun tanpa idea mana mungkin pelaksanaan akan dilakukan. Setiap pelaksaan itu memerlukan idea dan kertas kerja yang baik  serta mantap barulah usaha untuk melaksanakannya akan dilakukan. Oleh itu, belia- belia perlulah sedar sekarang. Pengamalan masyarakat berilmu amatlah penting kerana dengan ilmu sahaja perubahan yang besar dapat kita terokai dengan mudah. Ingatlah teknologi adalah sesuatu perkara yang amat mudah berubah dsan maju kehadapan kerana ini adalah hasil kerja tanagn manusia yang mengamalkan ilmu yang telah merka pelajari dengan betul dan terbaik.



     Mewujudkan masyarakat penyayang dan budaya menyayangi, iaitu sistem sosial yang mementingkan masyarakat lebih daripada diri sendiri, dengan kebajikan insan tidak berkisar pada negara atau orang perseorangan tetapi di sekeliling sistem keluarga yang kukuh. Masayarakat penyayang adalah sesuatu perkara yang disukai oleh semua orang. Pelaksaan sesuatu yang bersifat positif dan negatif itu adalah daripada kepimpinan  keluarganya sendiri. Keluarga penyayang akan menghasilakan anak-anak yang baik  serba segalanya. Manakala sebaliknya kita dapat ungkapkannya sendiri. Sistem sosial yang cemerlang dapat membawa kita menuju kearah wawasan 2020 dengan jayanya. Sistem sosial sesebuah negara itu perlulah berada didalam keadaan yang cemerlang sekali. Jika kita lihat semula sistem sosial yang digunakan pada zaman kesultanan melayu Melaa dahulu dapat kita lihat contoh sistem sosial yang berjaya sekali. Dimana semua pihak mementingkan masyarakat sekelilingnya. Segala yang berlaku adalah tanggungjawab bersama. Hal itulah yang telah menjadi intisari pengwujudan wawasan 2020 itu.



  Memastikan masyarakat yang adil dalam bidang ekonomi. Ini merupakan masyarakat yang melaksanakan pengagihan kekayaan negara secara adil dan saksama, dengan wujudnya perkongsian sepenuhnya bagi setiap rakyat dalam perkembangan ekonomi. Disini dapat kita lihat secara sistem perkongsian sama rata dan sikap tidak senang melihat orang lain susah sedangkan diri sendiri hidup senang lenang. Keadilan didalam ekonomi dapat dicapai setelah masalah rasuah dapat dihapuskan secara seratus peratus. Sifar rasuah bermakna masyarakat telah berjaya mengawal ekonomi dengan carayang adil dan saksama. Sekiranya semua orang telah senang di negara ini, maka masalah seperti kes rompakan, pengculikan dan sebagainya dapat dikurangkan lantas terhapus sama sekali dibumi Malaysia ini. Hal ini kerana kejahilan ini sering berlaku lagi kerana sikap tidak puas hati sesama bangsa sendiri. Inilah masalah yang telah menyebabkan zaman kesultana melayu dahalu runtuh ditelah kerakusan bangsanya sendiri yang tamakhaloba akan harta. Sekiranya masalah seperti ini dapat kita hapuskan, maka wawasan 2020  yang diimpikan akan terlaksana secara jayanya dan lebih baik daripada apa yang dijangkakan.



   Mewujudkan masyarakat makmur yang mempunyai ekonomi bersaing, dinamik, giat dan kental. Masyarakat makmur menggambarkan sebuah negara yang aman sejahtera,  tanpa sebarang masalah yang membebankan negara itu. Sememangnya tidak ada negara akan dapat lari daripada sebarang masalah, tidak kiralah dari segi maalah ekonomi hinggalah ke masalah politik, namun pengwujudan wawasan 2020 ini adalah menjurus kepada penghasilan negara yang mempunyai masyarakat yang makmur dimana tiada sebarang konflik perkauman mahupun agama. Masyarakat yang bersaing secara sihat didalam arena perniagaan dan pemilikan ekonomi. Meskipun kita masih belum mampu untuk menjadi sebuah negara yang memonopoli ekonomi dunia, namun sekiranya sistem kawalan ekonomi di dalam negara kita teratur dan dapat mengelakkan masalah inflasi serta lambakan tenaga kerja maka ekonomi negara kita akan berada di dalam keadaan yang cemerlang. Pada masa itu, persaingan yang sihat pula diperlukan, perasaan hasat dengki yang menjadi duri dalam daging masyarakat melayu sejak masa dahulu lagi perlulah dihapuskan. Hal ini demikian kerana sikap atau sifat saling dengki mendengki ini  mampu menghancur keharmonian masyakarat seterusnya menghancurkan kesejahteraan nagara. Sekiranya perkara sebegini berlaku maka wawasan 2020 itu hanyalah wawasan semata-mata.



     Konklusi wadah bicara ini dapat dilihat dimana, matlamat yang jelas telah mengakibatkan usaha yang mantap dalam mengejar cita-cita negara. Impian yang gah di mata dunia ini sememangnya perlulah direalitikan. Hal ini kerana terdapat beberapa negara diluar sana telah memandang rendah pada negara tercinta kita ini. Bagi mereka wawasan 2020 ini hanyalah mimpi disiang hari. Maka dengan itu, sebagai rakyat yang cinta akan negara marilah kita bersama-sama berkerja keras untuk menggapai impian yang tinggi melangit ini. Janganlah jadi seperti Mat Jenin yang hanya tahu berangan-angan sahaja. Namun tiada usaha yang mengekori angan-angan itu. Kejayaan wawasan 2020 ini adalah kejayaan yang bakal dinikmati bersama. Maka dengan itu semangat kerjasama perlulah digarapkan di dalam jiwa masing-masing. Semoga wawasan 2020 ini menjadi realiti dan ini bakal menjadi sebuah cetusan peradaban tamadun melayu Malaysia.

1 comment:

copyright by @ eusuffcarlworld sebarang peniruan adalah tidak dibenarkan